وب سایت شخصی دکتر محمد علیرحیمی

wWw.m-alirahimi.ir wWw.mohammad-a.ir wWw.dr-alirahimi.ir

فردایی برای نیسان

تیم جوان طراحی نیسان در لندن دست به طراحی مدلی مفهومی زده است که افق های تازه ای را از خلاقیت آشکار می نماید.



حقیقت مجازی این روزها در همه جا شنیده می‌شود، فرقی نمی‌کند تازه‌ترین کنفرانس همه فن حریف گوگل را دنبال کنیم و یا در پی بازی با کنسول قابل حمل سونی باشیم. تکنولوژی تلاش بسیاری به کار می‌برد تا مرزهای بیشتری برای تخیل ما از میان برداشته شوند. این روزها در فستیوالی به نام Goodwood Festival of Speed که در اواسط سال 1993 شکل گرفت شاهد حضور یکی از همین اتفاق‌های مجازی هستیم که همه دوست داریم که یک روز واقعی شود. شرکت نیسان که این سال‌ها اعتبار  خوبی در ساخت سوپر اسپرت‌های خیابانی دارد با به نمایش گذاشتن یک اتومبیل که در حال حاضر باید شاهد حضور آن در بازی‌های ویدئویی باشیم همه را شگفت زده کرد.



یک اتومبیل با شاخصه های طراحی غیر عادی که شاید تنها برای بت من مناسب باشد، این بار به جای این که شبیه یک هواپیمای جنگنده به نظر برسد تنها شما را قادر خواهد کرد که در زمان به جلو گام بگذارید و از خود بپرسید که در آینده ای بسیار نزدیک آیا ماشین‌ها ممکن است چه طور به نظر برسند.
نتیجه مطالعه تیم جوان طراحی نیسان در لندن با در نظر گرفتن سوپر اسپرت‌های امروزی نیسان که در خیابان‌های کشورهای مختلف توجه را به خود جلب می‌کنند و کمی نگاه به آینده سبب خلق این اتفاق خوش آیند شد که به قدری محبوب بود که نمونه فیزیکی نیز از آن تولید شده است و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. همواره حرکت به سمت آینده و پاسخ به این پرسش که در آینده چه خواهد شد امری دشوار بوده است. اما با رشد تکنولوژی به نظر می رسد که آینده از آنچه پیش از این به نظر می رسید سریع تر اتفاق افتد. کما این که به زودی می‌توان برای بازی Gran Turismo 6 از آن استفاده نمود.

دیدار تسلا و BMW مقدمه ای برای گسترش سریع خودروهای الکتریکی

 چند روز پیش با یکدیگر دیداری داشته‌اند که می‌تواند مقدمه ای برای گسترش بسیار سریع خودروهای الکتریکی در دنیا باشد.

الون ماسک مرد بزرگ دنیای تکنولوژی و صاحب شرکت‌های خودروسازی تسلا و اسپیس ایکس چند روز پیش در کنفرانسی خبر از انتشار جزئیات سیستم‌های سوپرشارژر خود برای دیگر شرکت خودروسازی داد تا مقدمه‌ای برای آن‌ها بهره‌مندی آنها از این امکانات باشد. اتفاقی که در نوع خود جالب توجه است...



اما ماسک در این کنفرانس اشاره ای نیز به دیدار خود با مسئولین شرکت BMW داشت. دیداری مهم که پیشبینی می‌شود برای آینده خودروسازی BMW بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود. 

الون ماسک در مورد این دیدار گفت: «فکر می‌کنم که سیستم‌های شارژ با سرعت بالا، می‌تواند یکی از زمینه‌های عالی برای یکسان‌سازی و هماهنگ سازی میان کارخانه‌ها باشد. تیم BMW دیشب از تسلا دیدن کرد. ما در مورد ظرفیت و پتانسیل‌های همکاری صحبت‌هایی داشتیم که یکی از مهم‌ترین‌های آن شبکه Supercharging ما بود. ما حتی خوشحال‌تر نیز خواهیم شد که دیگر شرکت‌ها به ما بپیوندند و از شبکه شارژ پرسرعت ما استفاده کنند و در نهایت خودشان نیز به ساخت این ایستگاه‌ها روی بیاورند.»

از طرفی BMW نیز به سرعت حرکت در مسیر برنامه خودروهای الکتریکی خود را دنبال می‌کند. این شرکت در چند ماه اخیر کارهایی را روی i3 و همینطور مدل‌های هیبریدی i8 آغاز کرده است. شبکه گسترده سوپرشارژرهای تسلا در ایالات متحده و اقدام اخیر این شرکت در ارائه جزئیات این ایستگاه‌ها می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای شرکت‌های تولیدکننده خودروهای الکتریکی باشد

سیستم ضدپهپاد نیز از راه رسید!

سیستم جدید ضدپهپاد Personal Drone Detection System می‌تواند شما را ورود هر گونه پهپاد به محدوده زندگی شما خبردار کند.

(اندکی تخیل کنیم!) پهپادها هنوز به کشور ما که راه پیدا نکرده‌اند و اگر هم ورود کنند، با قیمت بالای آن کسی سراغشان نمی‌رود، اما در آمریکا ظاهرا شرایط اندکی متفاوت است. آنجا شرکت‌های تولیدکننده پهپادهای کوچک مثل قارچ سبز می‌شوند و هر روز با قابلیتی جدید توجهات رسانه‌ها را به سمت خود جلب می‌کنند.



چنین پیشرفتی باعث بروز نگرانی‌هایی جدی نیز برای رعایت حریم خصوصی مردم شده است. حالا پروژه ای کیک استارتری به نام Personal Drone Detection System به تازگی کمپین خود را آغاز کرده و نوید داده که با جذب 8500 دلار می‌تواند حفاظت از شما در برابر جاسوسی این پرنده‌های کوچک را به واقعیت تبدیل کند. (در ضمن این رقم بسیار پایین نیز به نظر می‌رسد.)

سازندگان این سیستم بیش از یک سال است که بر روی این تکنولوژی کار کرده‌اند و حالا مدعی‌اند که می‌تواند پهپادهایی را که در زیر ارتفاع 15 متر پرواز دارند، شناسایی کند.

قوانین مربوط به پهپادها البته هنوز توسط اداره هوانوردی آمریکا طرح ریزی نشده و تنها به تازگی تعدادی از آن‌ها برای استفاده غیرنظامی نخستین مجوز رسمی پرواز را دریافت کرده‌اند. پروژه Personal Drone Detection System نیز مانند دیگر پروژه‌های کیک استارتری شاید هیچگاه روی تولید را به خود نبینند، اما ایده آن جالب به نظر می‌رسد و با هزینه کمی که در نظر دارد، احتمال رسیدن آن به مرحله تجاری قابل پیشبینی است.

زنی که دنیای تکنولوژی او را فراموش نخواهد کرد...

 سالگی درگذشت.

استفانی کولک، شیمیدان و خالق فیبرهای فوق العاده محکم کولار و مشهور (Kevlar) دیروز در سن 90 سالگی درگذشت. رییس شرکت DuPont که کولک در آن فعالیت داشت پس از درگذشت وی در اطلاعیه‌ای نوشت: «بدون شک او زنی پیشرو و نمونه در دنیای علم بود. کمک‌های او به دنیای مهندسی و تکنولوژی ای که هم‌اینک نجات‌دهنده جان انسان‌هاست، عامل ماندگاری او در یاد و ذهن ماست.»



هر چند کولار این روزها به واسطه به کارگیری آن در لباس‌های ضدگلوله شناخته می‌شود، اما کولک در ابتدا تنها به دنبال ماده ای سبک‌تر، محکم‌تر و همچنان قابل انعطاف به عنوان جایگزینی برای فولاد به کار رفته در تایرها بود.



کولاک سال 1964 در لبراتوار شرکت DuPont در حال تلاش برای اختراع یک فیبر جدید بود و آخرین تلاش او به جای تولید یک ماده سفت و شفاف منتج به تولید یک مایع سبک و غیرشفاف شد! این اتفاق طبیعتا دلسردکننده بود، اما او شروع به تنیدن ماده حاصل به شکل فیبر کرد و به شکل غافلگیرکننده ای متوجه قرارگیری منظم مولکول‌های مایع یاد شده در کنار یکدیگر شد. حاصل کار در نهایت تولید یک فیبر فوق العاده محکم بود. فیبر حاصل پنج برابر محکم‌تر از فولاد و علاوه بر این ضدآتش بود.



امروزه فیبر تولیدی کولاک در هر چیزی که فکر آن را بکنید، کاربرد دارد. از کوله‌پشتی‌های ویژه، دوچرخه و قایق بگیرید تا هواپیما، ماشین‌های فرمول وان، لباس‌های ضدگلوله و دستکش‌های ویژه... روحش شاد.

منبع

ناسا و پروژه کنترل هدایت سیارک ARM

ناسا برای طرح دیوانه وار خود به شدت عجول به نظر می‌رسد. حدود سه ماه قبل بود که ناسا از تحقیقات سری خود جهت به دست گرفتن هدایت یک سیارک و انتقال آن به مدار ماه پرده برداشت.

ناسا برای طرح دیوانه وار خود به شدت عجول به نظر می‌رسد... حدود سه ماه قبل بود که ناسا از تحقیقات سری خود جهت به دست گرفتن هدایت یک سیارک و انتقال آن به مدار ماه پرده برداشت.



این پروژه هم اینک با نام ARM (اختصار Asteroid Redirect Mission) شناخته می‌شود و امروز ناسا اعلام کرد که پیشرفت پروژه زودتر از موعد اتفاق افتاده و این مرکز فضایی قصد دارد تا قبل از سال 2019 فضاپیمای روباتیک خود را به همین قصد راهی فضا کند.

در حال حاضر ناسا بین مدلی بسیار کوچک و یا بزرگ‌تر از سیارک مدنظر خود در حال بررسی‌ است. طبق برنامه ریزی، سیارک مناسب پروژه باید تا یک سال قبل از ارسال فضاپیمای روباتیک انتخاب شده باشد و به نظر می‌رسد این اتفاق هم اینک در مراحل نهایی خود قرار دارد.



تلسکوپ اسپیتزر اسپیس که وظیفه شناسایی سیارک‌های کاندید این پروژه را بر عهده دارد، به تازگی موارد بسیار مناسبی را رهگیری کرده است. این کاندیداها در حال حاضر به 9 مورد می‌رسد، اما ناسا تحقیقات بیشتری را تا یک سال قبل از آغاز پروژه انجام خواهد داد.

به دست گرفتن هدایت چنین سیارکی مرحله نخستین این پروژه می‌باشد و ناسا در مرحله بعد آن را به مدار ماه هدایت خواهد کرد تا از این طریق راه رابه ادعای ناسا جهت «درک بهتر آغاز منظومه شمسی» فراهم کند. ناسا همچنین خبر داده که در ادامه پروژه و بعد از جاگیری این سیارک در مدار ماه، جهت تحقیقات بیشتر فضانوردهایی نیز به این سیارک ارسال خواهد شد.

منبع

خودروی مفهومی رنو یک سلاح مخفی دارد!

خودروی مفهومی جدید رنو علاوه بر ظاهری لوکس، دارای یک پهپاد اختصاصی نیز می‌باشد...

تقریبا هر راننده اتومبیلی به نحوی در ترافیک گیر کرده است، اما چیزی که شاید تعداد بسیار زیادی از این رانندگان را معذب کند، ندانستن دلیل این ترافیک است؛ اینکه آیا یک ترافیک معمولی است یا دلیل دیگری برای آن وجود دارد؟ یا اینکه طول این ترافیک چقدر است؟



شرکت رنو فرانسه برای حل این مشکل ایده بسیار جالبی دارد و آن را در قالب یک ماشین مفهومی به نام KWID پیاده سازی کرده است. سلاح مخفی این ماشین یک پهپاد است که هر زمان در جایی گیر کردید یا نه حتی هوس پهپادبازی (!) به سرتان زد، آن را از پشت ماشین به هوا فرستاده تا شرایط اطراف را برای شما بررسی کند. در داخل محل داشبورد خودرو نیز یک کنترولر قرار داده شده که عکس برداری و اعمال اینچنینی از پهپادتان را راحت می‌کند.



KWID قدرت گرفته از یک انجین 1.2 لیتری است که توربوشارژ است و یک صفحه کلاچ دوگانه را به شما ارائه می‌دهد. دنده دستی در این ماشین جایی ندارد و کنترل دنده به وسیله صفحه تاچ اسکرین مهیا شده است.



خودروی مفهومی KWID همچنین گواهینامه Z.E Ready را دریافت کرده و به این معنی خواهد بود که می‌تواند از باتری‌های الکتریکی نیز برای افزایش قدرت خود بهره ببرد. از این طریق درها، صندلی‌ها و لامپ های LED این خودرو همگی الکتریکی هستند. طراحی داخلی خودرو هم به لطف استفاده از مواد الاستومر در آن، حالتی پیله مانند به خود گرفته است. رنو فروش این خودرو را به محض تولید انبوه در هند و اروپا آغاز می‌کند.

سیستم پیشرفته تشخیص دوربین سرعت هیوندای

 و استفاده از امکانات نقشه ای برای ردگیری و شناسایی دوربین‌های کنترل سرعت بهره برده‌اند، اما آخرین خودروی هیوندای یک قدم پا را در این مسیر فراتر گذاشته است.

خودروها از فناوری‌های متعددی طی سالیان اخیر چون GPS و امکانات نقشه ای برای ردگیری و شناسایی دوربین‌های کنترل سرعت بهره برده‌اند، اما آخرین خودروی هیوندای یک قدم پا را در این مسیر فراتر گذاشته است.



مدل جدیدی از خودروی هیوندای جنسیس از تلفیق تکنولوژی GPS و سیستم اختصاصی ترمز جهت پایین آوردن سرعت هنگام نزدیک شدن به یک دوربین کنترل سرعت استفاده می‌کند. مدیر روابط عمومی هیوندای در مورد این تکنولوژی می‌گوید: «این سیستم می‌داند که یک دوربین کنترل سرعت در کجا وجود دارد، حتی محل دقیق آن را می‌داند و در نتیجه سرعت خودرو را به طور اتوماتیک در چنین لحظاتی به حد مجاز می‌رساند.»

این سیستم همچنین 800 متر نرسیده به دوربین، راننده را با یک سیستم هشدار صوتی مطلع می‌کند. این سیستم البته تنها با دوربین‌های ثابت بزرگ راه‌ها هماهنگی دارد و نباید انتظار تشخیص دوربین‌های قابل حمل و یا نصب شده بر روی خودروهای گشت را داشته باشید.

فرآیند جدید در قیاس با سیستم پیچیده راداری و لیزری و یا سیستم‌های قدیمی مبتنی بر GPS کارایی بهتر و کامل تری از خود نشان داده و حتی ممکن است دورنمایی از آینده خودروهای بدون راننده نیز باشد.

تویوتا با سدان تمام هیدروژنی خود به جنگ تسلا S آمد!

 باشد، اما این شرکت همچنان از ورود به تولید خودروهای تمام الکتریکی اجتناب می‌کند و در عوض بر روی سوخت هیدروژنی به عنوان سوخت خودروهای آینده خود حساب باز کرده است.

تویوتا شاید صاحب یکی از برترین خودروهای هیبریدی دنیا Prius باشد، اما این شرکت همچنان از ورود به تولید خودروهای تمام الکتریکی اجتناب می‌کند و در عوض بر روی سوخت هیدروژنی به عنوان سوخت خودروهای آینده حساب باز کرده است.



نخستین حرکت قابل توجه در این راه، مدل سدانی است که از سوی تویوتا برای سال 2015 به بازار ژاپن و پس از آن ایالات متحده و اروپا راه پیدا خواهد کرد. خودروی بی‌نام و جدید تویوتا قیمتی 70 هزار دلاری دارد که شانه ای محکم به خودروی تمام الکتریکی تسلا مدل S با همین قیمت می‌زند.



تویوتا قول رانندگی 430 مایلی را با خودروی جدید خود داده، در حالی که سوخت‌زنی مجدد آن تنها 3 دقیقه به طول می‌انجامد. اعدادی که از تکنولوژی پیشرفته این خودروها پرده برمی‌دارد.
بعد از ارائه‌ی آوریل 2015 این ماشین در ژاپن، این سدان بی‌نام وارد بازارهای اروپا و آمریکا و به طور مشخص کالیفرنیا خواهد شد؛ مکانی که خودروهای با تکنولوژی جدید همیشه جایگاه ویژه ای داشته‌اند و حتی همین حالا در حال نصب ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی نیز می‌باشد.



تویوتا در حال حاضر جزئیات کاملی از قیمت این محصول در مناطقی غیر از ژاپن ارائه نکرده است. همچنین جزئیات زیادی نیز از مشخصات فنی آن منتشر نشده که باید در ماه‌های آینده منتظر آن‌ها باشیم.



رقابت جدی تسلا و تویوتا در سال آینده هر چند ممکن است مقداری گرم باشد، اما باید توجه داشت که الون ماسک (رییس تسلا) سطح نفوذ ایستگاه‌های الکتریکی خود را روز به روز در آمریکا گسترش می‌دهد و با اقدام مدتی قبل خود در ارائه جزئیات سیستم استثنایی سوپرشارژر تسلا راه را برای ورود بیش از پیش شرکت‌های بزرگ خودروسازی به آمریکا و البته در کنار تسلا باز کرده است.

الون ماسک در صدد تولید یک امپراتوری در آمریکا و سپس در جهان است؛ آیا سوخت هیدروژنی یارای رقابت در برابر باتری‌های الکتریکی او را خواهد داشت؟ اندکی بعید به نظر می‌رسد...

منبع

تکنولوژی چندپرتوی LED ها در نسل جدید خودروهای کلاس CLS

تکنولوژی جدید MultiBeam شرکت مرسدس قرار است در چراغ جلوی خودروهای آینده این شرکت تعبیه شود. سیستمی که کنترلی بسیار عالی و بدون مزاحمت برای دیگر رانندگان را فراهم می‌کند.

شرکت مرسدس بنز در کلاس جدید CLS های خود از تکنولوژی نوینی به نام MULTIBEAM LED در چراغ‌های جلو استفاده خواهد کرد. مجموعه ماژول‌های LED رزولوشن بالای این سیستم شامل 24 لامپ LED جدا و کاملا قابل کنترل است که قادر است به صورت اتوماتیک و بدون ایجاد مزاحمت نوری برای دیگر رانندگان، خیابان را روشن کند. این سیستم قابل کنترل به ادعای مرسدس بی نظیر است و از دقت فوق العاده بالایی برخوردار می‎باشد.



این تنظیمات توسط دوربینی تعبیه شده در شیشه جلو انجام می‌شود. این سیستم به شکل مداوم و با سرعت بالایی آنالیز وضعیت خیابان را بر عهده دارد و سپس با چهار نوع واحد کنترل، الگوی پرتاب نور این LED ها را به شکلی کاملا اتوماتیک پیشنهاد می‌دهد. LED ها همچنین در جلوی ماشین و کنار مرکز اصلی لامپ‌های جلو به شکل انحناداری نیز حضور دارند تا در دور زدن‌ها و پیچ‌ها مسیر روشن تری را برای راننده تأمین کند که در نوع خود استثنایی به نظر می‌رسد.





LED ها به شکل همه گیری در حال افزایش نفوذ خود در دنیای اتومبیل هستند. مدتی قبل نیز خبر از تولید نسل جدیدی از چراغ‌های عقب خودرو توسط BMW منتشر شد که از همین چراغ‌ها برای تولید آن بهره گرفته بود.

موضوع مطلب

عنوان مطلب پیشنهادی شما در اینجا قرار می گیرد

می توانید بخشی از مطلب مورد نظر را برای آشنایی خوانندگان خود در اینجا قرار بدهید. می توانید بخشی از مطلب مورد نظر را برای آشنایی خوانندگان خود در اینجا قرار بدهید. می توانید بخشی از مطلب مورد نظر را برای آشنایی خوانندگان خود در اینجا قرار بدهید. می توانید بخشی از مطلب مورد نظر را برای آشنایی خوانندگان خود در اینجا قرار بدهید. می توانید بخشی از مطلب مورد نظر را برای آشنایی خوانندگان خود در اینجا قرار بدهید.

متن کامل

من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic